
Vasúti mozdonyvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyság vasúti szolgáltatásai a közelmúltban jelentős változásokon mentek keresztül, mivel a kormány bejelentette, hogy az eddigi 20 éves minimális korhatárt 18 évre csökkentik a vonatvezetők számára. A döntés célja, hogy orvosolja a sofőrhiányt, amely már most is súlyosan érinti a vasúti közlekedést, és a jövőben várhatóan még súlyosabbá válik, hiszen egyre több sofőr ér el nyugdíjkorhatárt, és a cégek nehezen találnak új alkalmazottakat. Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „merész lépésnek” nevezte, amely célja a vonatjáratok szolgáltatásainak javítása és több ezer új munkahely megnyitása.
A vasúti dolgozók szakszervezete, az Aslef, üdvözölte az intézkedést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a középiskolát vagy főiskolát végző fiatalok számára. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni a munkára, de kénytelen volt várni. Kifejtette, hogy apja szintén vonatvezető, és mindig mesélt neki a szakmáról, valamint arról, mennyire élvezi a munkáját. Charlie hangsúlyozta, hogy ha 18 évesen jelentkezhetett volna, már az iskolából egyenesen a munkába tudott volna lépni, ami számára rendkívül izgalmas lett volna. Úgy véli, hogy a minimális korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiatal, de kompetens embereknek, hogy belépjenek a szakmába, ezzel pedig fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt biztosítanak a vasúti ipar számára.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület kutatásai azt mutatják, hogy a 18 évesek alkalmasak a vonatvezetői munkakör betöltésére. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, amikor a sofőrök önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások fenntartása érdekében. Ugyanakkor előfordulhatnak zökkenők az utasok utazásában, amikor nem áll rendelkezésre elegendő önkéntes vagy ha a sofőrök betegség miatt nem tudnak dolgozni. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának adatai szerint a vonatok előző este történt lemondásainak 87%-a sofőrhiányra vezethető vissza.
A vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-ig 30%-uk eléri a nyugdíjkorhatárt. Jelenleg a női vonatvezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbséget képviselők aránya 12% alatt marad. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén kifejezte örömét a szabályváltozás miatt, mondván, hogy ez csodálatos lehetőséget teremt a fiatalok számára. Kiemelte, hogy a döntés szélesíti a jelöltek körét, és számos lehetőséget kínál a vasúti iparban.
Az elmúlt években a vonatvezetők béréről és munkakörülményeiről szóló szakszervezeti sztrájkok széleskörű zűrzavart okoztak a vasúti közlekedésben, 2022 júliusától 2024 szeptemberéig. Az új bérmegállapodás elérése után a kormány és az Aslef nem volt hajlandó megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagos bérét mennyire emelik meg. 2023-ban az átlagos fizetés évi 60,055 font körül alakult, és a becslések szerint 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet. A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a vonatvezetők átlagosan 30,000 font éves kezdőbérre számíthatnak, amely fokozatosan nő a tapasztalatokkal.
A kormány úgy véli, hogy az új munkahelyek és a szakmai gyakorlatok 18 évesek számára már decembertől elérhetővé válhatnak. Az előző konzervatív kormány által tavaly végzett konzultáció a minimális korhatár csökkentéséről „széleskörű támogatást” kapott az iparágban. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájukra készen álló fiatalok integrálása a gazdaság fellendítésének fontos része. Mick Whelan, az Aslef főtitkára is kifejtette, hogy a fiatalok, akik vonatvezetői pályára akarnak lépni, nem várnak 20 éves korukig, hogy elinduljanak a karrierjükben. A minimum korhatár csökkentése tehát nemcsak a munkaerőpiaci lehetőségeket bővíti, hanem a sokszínűséget is növeli a vonatvezetői szakmában.

