
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Február hónapban Észak-Queensland, Ausztrália felett hat hónapnyi eső zúdult, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató szenvedett, aki emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is dolgozik. Kevesen tudják, hogy Brown úr a Wally’s Weather, egy népszerű Facebook oldal mögött áll, amely 107 000 követővel és havonta 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít a trópusi Queensland államban. A rekordmagas áradások idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Mr. Brown éjjel-nappal posztolt, és még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg a követőivel, egyfajta kötelességtudatból és felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy az időjárás-radarján öt órányi folyamatos eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, hogy tanácsot adjon nemcsak a Facebook követőinek, hanem a főnökeinek, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is.
Brown úr Townsville-ben él, amely a régió központja, és ismert a januártól márciusig tartó esős, forró és párás időszakáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramot is veszítenek, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka következnek be, amikor nem látható, mi történik, ezért úgy érzem, én vagyok a szemeik és füleik” – mondja Brown. Az ő aktív, elkötelezett Facebook közönsége is jelzi, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírekért és időjárás-előrejelzésekért. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebookon található influencerekre, mint a híroldalakra, sőt, a YouTube, Instagram és TikTok mainstream médiájánál is nagyobb figyelmet szentelnek nekik, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója megjegyzi, hogy amikor ő is belekerült a nehéz esőbe és áradásba, amelyet a februárban a trópusi Alfred ciklon hozott, ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Iroda hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor elismeri a helyi időjárás-influencerek, például Brown Wally’s Weather oldalának növekvő népszerűségét, amely nemcsak a mainstream médiával és a kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanság szélesebb trendjéből fakad, hanem a hiányos tudósítások és az azonosulás igényéből is. „Az időjárás-influencerek különösen vidéki és regionális területeken népszerűvé váltak, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket adnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus professzor.
Bár az időjárás-influencerek népszerűsége nő, Angus professzor figyelmeztet, hogy hajlamosak a pánikkeltésre. A Townsville-i Higgins Storm Chasing például kritikákat kapott, amikor 2018-ban történelmi csapadékról és áradásokról számolt be, ami végül nem következett be. Az influencerek, mint a Higgins, nem szembesülnek ugyanazokkal a felelősségekkel, mint a hagyományos média, ami a pánikkeltés és a félretájékoztatás terjedéséhez vezethet. Angus professzor hangsúlyozza, hogy az időjárás-influencerek gyakran hiperbolikus és eltúlzott állításokat tesznek, mivel nem tartoznak ugyanazok alá a normák alá, mint a hivatalos források. „Ami fontos, hogy megértsük, hogy ők is részei egy figyelemgazdaságnak. Minél több szem figyel rájuk, annál nagyobb az elköteleződésük” – mondja Angus.
Andrew Brown, aki önállóan tanulta meg az időjárás-előrejelzést, mérnöki diplomával és számos technológiai végzettséggel rendelkezik. Három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, hogy fedezze a költségeit, mivel az időjárás-előrejelző berendezéseibe fektetett be. Mivel a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy több időt szenteljen az adatok pontos elemzésére és azok követőivel való kommunikációjára, szeretné bővíteni az oldalát egy országos szintű működésre is.
Az időjárás-influencer szakma pénzügyi szempontból is jövedelmező lehet. Az Egyesült Államokban Andrew Markowitz, akinek meteorológiai diplomája van, és aki egy energiacégnél dolgozik, TikTok oldalán 135 000 követővel rendelkezik, és különböző bevételi forrásokból, például élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkák együttműködéseiből akár havi több ezer dollárt is kereshet. Ugyanakkor Brown úr számára a Wally’s Weather a hobbija, amely iránti szenvedélye sosem hagyja, hogy a nyilvánosság előtt kerüljön.
Brown nem kívánja, hogy az oldal arca legyen, és eddig sikerült elkerülnie a nyilvános figyelmet. „Nem megyek ki a véleményemre, mert szeretném, ha sétálhatnék az utcán anélkül, hogy zaklatnának” – mondja. „Néha hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs arról, hogy éppen ott vagyok.” Ez a titokzatosság még izgalmasabbá teszi a tevékenységét, ami a közösségi média világában egyre fontosabbá válik.

