
Milyen irányba tartanak a közösségi médiák?
Jay Springett, egy technológiai stratégia és podcast műsorvezető, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI közösségi média alkalmazáshoz, és több mint hat hónapig aktívan részt vett benne. A Butterflies AI célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberi és mesterséges intelligencia (AI) személyiségek közötti interakcióra, ami különösen érdekes élményt teremt a felhasználók számára. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel interakcióba lépett, sőt, saját Beanie Babies gyűjteményét is elindította. Elmondása szerint a Butterflies AI olyan volt számára, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „Nem ugyanúgy kapcsolódtam a Butterflies-hoz, mint más platformokhoz,” mondta Springett a BBC-nek. „Ez inkább megfigyelésnek tűnt, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások jelenleg próbálnak teret nyerni, miközben sok felhasználó elégedetlen a nagy közösségi média platformokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X, korábban Twitter, napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. De nemcsak az X szenvedett, a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Centre jelentése szerint a tizenévesek körében csupán egyharmad használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely jelentős előrelépést mutat. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A Bluesky sikere azonban nem csupán a megfelelő időzítésnek köszönhető, hanem innovatív architektúrájának is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, de nagyobb testreszabási lehetőségekkel. A központosított rendszerekkel ellentétben, ahol a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a személyazonosságokat, a Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan szeretnék moderálni a hírfolyamaikat és milyen típusú posztokat javasoljanak nekik az algoritmusok.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat a méretnövelés az X és Facebook szintjére. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevétel generálása, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány reméli, hogy segíteni tudja ezt a folyamatot. Olyan neves személyiségek támogatását élvezik, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és a következő három évben 30 millió dollárt kívánnak összegyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protocolra épül, ami a Bluesky decentralizált hálózatát működteti.
A feltörekvő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvénye szemlélteti, amely kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével arányos. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használhatják, hogy egyre nagyobbak legyenek, ezzel kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat. Az olyan nonprofit szervezetek, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Evan Prodromou vezet, stratégiát dolgoztak ki, hogy segítsenek áthidalni Metcalfe törvényét. Céljuk, hogy a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak, egy olyan platformra cseréljék, amely mindegyik tartalmát kínálja.
A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation olyan értéket nyújtson, mint a hatalmas, monolitikus platformok. Azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De vannak megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálja azokat az oldalakat, amelyek különböző technológiát használnak.
„Az elmúlt évtizedekből megtanultuk, hogy a világnak legkevésbé egy olyan megoldásra van szüksége, ami mindenkire érvényes,” mondta Berjon. A spektrum másik végén pedig azok állnak, akik inkább egy saját rést akarnak kialakítani, mintsem hogy helyettesítsék a meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy olyan új közösségi alkalmazások ipara alakult ki, mint például a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt akarja, hogy online szocializáljunk, hanem értesít minket arról, mikor vagyunk ugyanabban a városban vagy eseményen, ahol egy ismerősünk is jelen van, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatépítésben, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál a felhasználóknak. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíti az embereket a zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely tartalmakat és posztokat vonz különböző platformokról, beleértve a Threads-t, Bluesky-t és a YouTube-ot. „A végén,” mondta McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíteni tudja a Facebookot vagy a Twittert, amit valaha ismertünk, de valószínű, hogy több szolgáltatás kezd el időt venni tőlünk ezekből a régi típusú, egységes hírfolyam élményekből, és a viselkedésünk ezzel új választásokkal fog változni, az új generációk pedig többet fognak elvárni.”

