
Milyen irányt vesznek a közösségi médiák?
Jay Springett, egy tech stratégiai szakértő és podcast házigazda, nemrégiben csatlakozott a Butterflies AI közösségi média alkalmazáshoz, mindössze kíváncsiságból. Azóta már több mint hat hónapot töltött el a platformon, ahol az emberi és mesterséges intelligencia karakterek interakciója áll a középpontban. Springett online személyisége az idő múlásával fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt, még saját Beanie Babies (puha játékok) gyűjteményt is létrehozott. Elmondása szerint a Butterflies AI olyan volt, mintha az AI-k saját szappanoperáikat írnák egy szimuláció belsejében. „Nem úgy kapcsolódtam a Butterflies-hoz, mint más platformokhoz. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt, hogy figyeljem” – mondta a BBC-nek.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni egy olyan időszakban, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a közösségi média óriásokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nem csupán az X szenvedett el veszteségeket; a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek körében már csak egyharmad használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány még háromnegyed volt.
A Bluesky egy olyan közösségi média cég, amely az utóbbi időszakban jelentős előnyre tett szert. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A Bluesky sikerét nem csupán az időzítésnek köszönheti, hanem innovatív architektúrájának is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatóságot biztosít. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl az algoritmus. Ha például nem tetszik a Bluesky szélesebb diskurzus, a felhasználók átkapcsolhatnak a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássák, miről beszélnek azok, akiket követnek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője rámutat, hogy a Bluesky-nak nem lesz egyszerű feladat a méretét növelni az X és a Facebook szintjére. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonsága és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint ahogy azt mondani lehet. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány segíthet ebben, amelynek támogatói között található Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész is. Az alapítvány célja, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjtsön össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protocolon, a Bluesky decentralizált hálózatán alapul. Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora elmondta, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúrája számára, de amíg ők a fő üzemeltetők, addig fennáll a kockázat, hogy nem működnek a közérdek szolgálatában.
A legnagyobb aggodalom azonban a feltörekvő platformok számára a hálózati határ. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője elmagyarázta, hogy ez Metcalfe törvénye alapján érthető. Ez a törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat felhasználhatják arra, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segít áthidalni ezt a Metcalfe-törvényt. Céljuk, hogy a felhasználók ne csak kedvenc szolgáltatásaik között ugráljanak, hanem egy olyan platformot kínáljanak, amely az összes közösségi média szolgáltatás tartalmát egyesíti. A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, például a Mastodonnal. Prodromou reményei szerint a Social Web Foundation olyan értéket tud nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok. A helyzet azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a Bluesky az AT Protocolt használja. Azonban vannak alternatív megoldások, és a Free Our Feeds, valamint a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálja azokat az oldalakat, amelyek különböző technológiát használnak.
„Az elmúlt évtizedekből tanultunk, hogy a világ számára az utolsó dolog, amire szüksége van, egy mindenki számára megfelelő megoldás” – mondta Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját rést szeretnének kialakítani, mintsem hogy felváltsák a meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy új közösségi alkalmazások kicsiny ipara alakult ki, amelynek egyik képviselője a Twitter egyik alapítója, Ev Williams által létrehozott Mozi. A Mozi nem azt célozza, hogy online közösségi kapcsolatokat építsünk, hanem azt, hogy értesítse a felhasználókat arról, mikor találkoznak valakivel, akit ismernek, ezzel ösztönözve a személyes találkozókat. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy éppen melyik városban vannak a barátaim, vagy hogy a helyi barátaim mit csinálnak” – mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatok világába, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, amelyek több választási lehetőséget kínálnak az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmait gyűjti össze. „A végén,” mondta McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíteni fogja a Facebookot vagy a Twittert, amit valaha ismertünk, hanem inkább több szolgáltatás fogja elvonni az időnket ezektől a régi, egységes feed élményektől, a viselkedésünk pedig el fog változni ezekkel az új választásokkal, és az új generációk többet

