
A Ryanair visszaköveteli a légiutas-kísérők fizetésemelését
A Ryanair, az ír légitársaság, nemrégiben bejelentette, hogy Spanyolországban néhány légiutas-kísérőtől vissza kívánja követelni a korábbi bérnövelések összegét, amely akár 3,000 euróra (kb. 2,525 font) is rúghat. Az ügy hátterében egy jogi vita áll a légitársaság és a spanyol CCOO szakszervezet között, amely során a felek egy korábbi bérmegállapodást kötöttek. Az emelés minden légiutas-kísérőre vonatkozott, függetlenül attól, hogy melyik szakszervezet tagja. Azonban egy másik szakszervezet, az Unión Sindical Obrera (USO), márciusban megnyerte a bírósági pert, amely érvénytelenítette ezt a megállapodást.
A Ryanair most értesítette az USO-t, hogy tájékoztatni fogja tagjait arról, mennyit kell visszafizetniük. Az USO hevesen bírálta a Ryanair döntését, amely szerint öt hónap bérnövelését követelik vissza. A légitársaság azonban azt állítja, hogy az USO a saját bírósági döntésének következményeit panaszolja, amely a bérek csökkentéséhez vezetett. A Ryanair közleményében hangsúlyozza, hogy a cég eleget tesz a bírósági határozatnak, amelyet az USO indított, és amely a bércsökkentést célozta meg, miközben az ügy fellebbezés alatt áll.
Az USO képviselője a BBC-nek elmondta, hogy dolgoznak a legmegfelelőbb jogi megoldás megtalálásán. Kiemelték, hogy az eredeti megállapodással szemben azért emeltek kifogást, mert az azt tárgyaló felek nem voltak felhatalmazva arra, hogy a szakszervezet tagjai nevében tárgyaljanak, így jogilag nem is köthették meg azt a megállapodást. Ezért döntöttek úgy, hogy kilépnek a tárgyalásokból, miután minden érintettet értesítettek arról, hogy a tárgyalások szabálytalanok.
A Ryanair által követelt visszatérítések összege az USO szerint 1,500 és 3,000 euró között mozog, és azt is hozzátették, hogy mind a tagok, mind a nem tagok bérét visszaállították az eredeti szintre, ami a megállapodás előtt volt. A Ryanair szóvivője nem kívánta kommentálni, hogy hány légiutas-kísérőt érintenek a követelések, illetve mi történik, ha az érintettek nem fizetnek. A bírósági döntés óta, amely érvénytelenítette a megállapodást, a Ryanair új bérmegállapodást kötött a CCOO tagjaival, akiknek nem kell visszafizetniük az október és március közötti emelést, annak ellenére, hogy az eredeti megállapodás érvényét vesztette.
Az USO közölte, hogy a légitársaság értesítette az érintett légiutas-kísérőket, hogy a visszafizetendő összeget egyszerűen levonják az illető béréből, amíg a tartozás rendezésre nem kerül. Ezenkívül megjegyezték, hogy bizonyos, a szakszervezettől független munkavállalókat nem köteleznek a visszafizetésre, de az USO tagjait arra kérik, hogy térítsék vissza a pénzt.
A Ryanair egy levele szerint az USO döntését, amely a CCOO-val kötött eredeti megállapodás feltételeinek fenntartására vonatkozik, „komikusnak” minősítette. A BBC által megkapott dokumentumban a Ryanair értesít egy légiutas-kísérőt, aki az USO tagja, hogy mivel ő nem része a CCOO-val kötött megállapodásnak, ez „túlzott kifizetési helyzetet” teremtett. A légitársaság tájékoztatja a munkavállalót, hogy a számításaik szerint közel 3,000 euróval „túlfizették” őt. Felajánlják, hogy a légiutas-kísérő egy év alatt, havi levonásokkal törlesztheti a tartozást.
Ez az ügy rávilágít arra, hogy a munkaügyi viták és a szakszervezetek közötti feszültségek továbbra is komoly problémát jelentenek a légitársaságok világában. A Ryanair helyzete a spanyol piacon egyértelműen tükrözi a szélesebb körű trendeket, amelyek a közszolgáltatások és az ipari cselekvés körüli politikai nyomás növekedésével kapcsolatosak. A légitársaságoknak nemcsak a munkavállalóik juttatásaira kell figyelniük, hanem a jogi kötelezettségeikre is, amelyek a bírósági döntések következményeként merülhetnek fel.

