Gazdaság,  Hírek

Több millió fogyasztó kaphat 70 fontos kártérítést a Mastercard döntése nyomán

Több millió vásárló juthat akár 70 font kártérítéshez, miután egy bíróság jóváhagyta a Mastercard ellen indított, hosszú évek óta húzódó perben született egyezséget. Az ügy hátterében a Mastercard által a vállalkozásokra kivetett, történelmi díjak állnak. A döntés egy évtizede tartó jogi folyamat végkimenetele, amelyet Walter Merricks, egy korábbi pénzügyi ombudsman indított. Merricks arra hivatkozott, hogy a vásárlók magasabb árakat fizettek, miután a kártyaszolgáltató tévesen díjakat számolt fel a tranzakciók során, amelyek 1992 és 2008 között zajlottak. Érdekes, hogy ahhoz, hogy valaki kártérítésre jogosult legyen, nem szükséges Mastercard kártyával rendelkeznie.

A Mastercard nem kívánt kommentálni a bírósági döntést. A kártérítésre jogosult fogyasztók azok, akik Angliában, Walesben vagy Észak-Írországban éltek legalább három hónapig 1997 júniusa és 2008 júniusa között, és vásároltak olyan termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyeket olyan brit vállalkozások kínáltak, amelyek elfogadták a Mastercard hitelkártyákat. Skóciában a jogosultság kezdőpontja 1992 májusa. Az egyezség teljes összege 200 millió font, ebből 100 millió fontot kifejezetten a fogyasztók számára különítettek el. A kártérítési igény benyújtására az év végéig van lehetőség, és ha a várakozásoknak megfelelően 5% -os igénylési arányt, azaz körülbelül 2,5 millió embert elérnek, akkor mindenki 45 font kártérítést kap. Ha ennél kevesebben jelentkeznek, akkor a kifizetések maximum 70 fontra korlátozódnak.

Merricks elmondta, hogy a fogyasztók hamarosan online űrlap kitöltésével tudják majd regisztrálni kártérítési igényüket. Az ügyet azután indította, hogy az Európai Bizottság 2007-ben megállapította, hogy a Mastercard által a vállalkozásoknak felszámolt „multilaterális interchange díjak” versenyjogi szabályokat sértettek 1992 óta. Ezeket a díjakat a kiskereskedők fizették, akik Mastercard kártyás tranzakciókat fogadtak el, nem pedig maguk a vásárlók. Merricks azonban azt állította, hogy bár a kereskedők viselték a díjakat, a vásárlók a magasabb árak révén végső soron hátrányos helyzetbe kerültek. Szerinte 46 millió brit vásárlót érintettek a túlzott költségek.

A bíróság határozatával azt is eldöntötte, hogy a nem igényelt összegek az Access to Justice Foundationhöz kerülnek, mint a „meghatározott jótékonysági szervezet, amely az el nem osztott alapokat fogadja”. Clare Carter, az Access to Justice Foundation vezérigazgatója elmondta, hogy már elkezdték a munkát partnereikkel annak érdekében, hogy a nem igényelt pénzeket olyan jótékonysági szervezetekhez juttassák el, amelyek javítják az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférést azok számára, akik a legnagyobb szükséggel bírnak.

A Versenyjogi Fellebbviteli Bíróság kedden hagyta jóvá az osztályperes ügyben született egyezséget. Merricks a döntés kapcsán kijelentette, hogy azért indította el az ügyet, mert úgy vélte, hogy a Mastercard által a kereskedők által a kártyás tranzakciók feldolgozásáért fizetett díjak jogellenesen magasak voltak. „Gyakorlatilag minden brit fogyasztó hosszú időn át hátrányos helyzetbe került, mivel magasabb árakat kellett fizetniük, mint amennyit valójában kellett volna, mivel a kereskedők átadták ezeket a költségeket” – tette hozzá. Az általa végül jóváhagyott egyezség igazságos és méltányos kimenetelnek számít a brit fogyasztók számára. A folyamat során a gazdasági helyzet és az infláció, amely váratlanul megemelkedett az alapvető szolgáltatások, például víz, energia és élelmiszer árainak növekedése miatt, szintén figyelmet kapott, és a közvélemény aggódik a jövőbeni kamatcsökkentések mértéke miatt.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c14kkjyrk20o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük