Gazdaság,  Hírek

Ismeretlen okok miatt leállt a Heathrow repülőtér

A Heathrow repülőtér leállását okozó tűz okainak feltárása továbbra is rejtély, derül ki az ideiglenes jelentésből, amelyet a Nemzeti Energia Rendszer Üzemeltetője (Neso) készített. A tűz a londoni Hayes közelében található elektromos alállomásnál történt, ahol egy transzformátor lecsatlakozott és lángra kapott. Az incidens következtében áramkimaradás lépett fel a repülőtéren, ami 2023. március 21-én a Heathrow teljes leállásához vezetett, és világszerte több százezer utazást befolyásolt.

A tűz előzményei a március 20-i éjjeli órákra vezethetők vissza, amikor a tűz 23:21 GMT-kor kezdődött. A tűz következtében a repülőtér üzemeltetői 66,919 belföldi és kereskedelmi ügyfelet érintően veszítettek el a kapcsolódást, beleértve magát a Heathrow-t is. A Metropolitan Rendőrség már az első órákban nagy incidensnek nyilvánította az eseményt, és 00:42-kor megkezdte a tűzvizsgálatot. A repülőtér vezetése 01:11-kor döntött a leállításról, hogy biztosítsa a biztonságot a bonyolult üzemeltetési környezet miatt.

A tűz oka a jelentés szerint egy transformer hibájára vezethető vissza, amely a 1960-as években épült alállomásban gyulladt ki. A Heathrow repülőtér üzemeltetője üdvözölte az ideiglenes jelentést, és reményét fejezte ki, hogy a végleges jelentés választ ad a tűz okaira. A tűzeset miatt a Heathrow 270,000 utazásra volt hatással, ami óriási fennakadásokat okozott a légiközlekedésben. Ed Miliband, az energiaügyi miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el, hogy megakadályozza hasonló esetek előfordulását a jövőben, és hathetes határidőt szabott meg az elsődleges megállapítások bemutatására.

A tűz következtében a Heathrow termináljainak energiaellátása hét órával a repülőgépek újraindítása előtt helyreállt. A Neso közleménye szerint a tűz után a repülőtér áramellátását 06:25-kor állították helyre, másik közeli alállomásról érkező áramkörök segítségével. Az összes négy terminál áramellátását 10:56-ra kapcsolták vissza, azonban a repülőgépek csak 18:00 után kezdhettek el újra közlekedni, miután a szükséges biztonsági ellenőrzéseket elvégezték. A tűzeset súlyossága és a repülőtér mérete miatt a menedzsment a leállítás mellett döntött, hogy biztosítsa az utasok és a személyzet biztonságát.

A Heathrow vezetése korábban hangsúlyozta, hogy a leállás nem az áramellátás hiánya miatt következett be, hanem a tönkremenő alállomásról való átkapcsolás időigénye miatt. A repülőtérnek három elektromos alállomásra van szüksége az üzemeltetéshez, és van sürgősségi tartalék áramellátása is, mint például dízelgenerátorok és akkumulátorok, de ezek csupán a kulcsfontosságú biztonsági rendszerek működtetésére elegendőek. A Heathrow vezetősége hangsúlyozta, hogy a céljuk az volt, hogy a tűz után a lehető leghamarabb újra megnyissák a repülőteret.

A Neso vezérigazgatója, Fintan Slye, kiemelte, hogy fontos tanulságokat kell levonni az incidensből, hogy a jövőben hasonló esetek megelőzhetők legyenek, és ha mégis bekövetkeznek, hatékonyan kezelhetők legyenek. A London Fire Brigade, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban arról számolt be, hogy a tűz egy olyan transzformátort érintett, amely szigetelő olajat tartalmazott, és teljesen lángra kapott. A tűzoltóknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt megkezdték a tűz oltását.

A tűzeset körüli vizsgálatok folytatódnak, és a Neso végleges jelentése várhatóan június végére készül el. A repülőtér üzemeltetője és a helyi energiaellátó vállalatok is várják az eredményeket, amelyek segíthetnek a brit energiahálózat jövőbeli stabilitásának növelésében.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c6283577llqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük