
Brit autógyártás 70 éves mélyponton a Trump által bevezetett vámok miatt
Az Egyesült Királyságban áprilisban drámaian csökkent a gyártott járművek száma, amelyet a tengerentúli vámok és a húsvéti időzítés egyaránt befolyásolt. A gyártás során mindössze 59,203 jármű készült, ami több mint 70 év legrosszabb áprilisi teljesítménye, leszámítva a 2020-as évet, amikor a Covid-19 járvány miatt gyakorlatilag leállt a termelés. A Motor Gyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) arra figyelmeztetett, hogy az autóipar szélesebb körű átalakulása, amely a benzinüzemű autókról az elektromos járművekre (EV) való áttérést célozza, szintén átmenetileg csökkentette a termelési volument.
A tavalyi áprilisi adatokhoz képest a mostani szám 16%-os csökkenést mutat, míg a márciusi teljesítményhez viszonyítva egy negyedével kevesebb autó készült. Márciusban a gyártók vélhetően megnövelték a járművek szállítását az Egyesült Államokba, hogy még a Trump elnök által bevezetett 25%-os vámok bevezetése előtt értékesíthessék őket. Szerdán egy amerikai bíróság ugyan blokkolta Trump számos vámját, de ez a döntés nem vonatkozik a fémekre és az autókra kivetett tarifákra. A brit Jaguar Land Rover (JLR) 27,5%-os vámot fizet minden az Egyesült Államokba szállított termékért, ami a cég szerint „óriási költségeket” jelent. Az autók exportálása az Egyesült Királyságból az amerikai piacra kettős adózást von maga után, mivel a cég mindkét irányba vámot fizet.
A SMMT szerint a húsvét áprilisi időpontja is hozzájárult a gyártás csökkenéséhez, mivel kevesebb munkanap állt rendelkezésre. A legutóbbi legrosszabb áprilisi teljesítmény a pandémia előtti időszakban 1952-re datálható, amikor 53,517 jármű készült. Az export célú autógyártás 10.1%-kal csökkent, amit az Egyesült Királyság legnagyobb exportpiacainak, az Egyesült Államoknak és az Európai Uniónak a keresletcsökkenése okozott. A SMMT adatai alapján az idei év első négy hónapjában gyártott járművek száma a legalacsonyabb szintet érte el 2009 óta.
Nathan Coe, az Autotrader online autókereskedés vezérigazgatója elmondta, hogy az Egyesült Államokba exportálók nagyobb csapást szenvedtek el, mint a brit belső piac, amely az ő szavai szerint továbbra is élénk. „Ha megnézzük az Egyesült Királyság piacát, akkor azt látjuk, hogy több új és használt autó kelt el. De ha a gyártásra tekintünk, a kivitel hatásai miatt a számok csökkentek” – tette hozzá. Coe úgy véli, hogy az Egyesült Királyság vonzó piac lehet a külföldi autógyártók számára, mivel most már drágább autókat értékesíteni az Egyesült Államokban.
Az SMMT adatai szerint az Egyesült Királyság piacán áprilisban 3.3%-os csökkenést mutatott a gyártás a tavalyi évhez képest. Az Autotrader részvényei csütörtök reggel 12%-ot estek, miután a cég 5%-os növekedést jelentett az eladásokban, de gazdasági „bizonytalanságokra” figyelmeztettek. A gyártás csökkenő tendenciája más országokban is megfigyelhető, mondta Peter Wells, a Cardiffi Egyetem Autóipari Kutatóközpontjának igazgatója. „Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Japánban is aggodalmak vannak” – nyilatkozta a BBC-nek. Wells hangsúlyozta, hogy a globális nyomás lehet, hogy az Egyesült Királyságban erősebb, mivel a kereskedelmi akadályok a kínai importtal szemben alacsonyabbak, mint az EU és az Egyesült Államok esetében.
A brit kormány politikai irányváltása a villanyautók gyártásának ösztönzésére szintén megnehezítette a gyártók tervezését. Áprilisban bejelentették, hogy lazítják az elektromos autók értékesítési céljait, és csökkentik a bizonyos károsanyag-kibocsátási normáknak meg nem felelő autókra kivetett bírságokat. Az utóbbi években olyan gyártók, mint a Honda és a Ford is leállították gyáraikat az Egyesült Királyságban. Tavaly a Stellantis, amely Vauxhall, Citroen és Peugeot autókat gyárt, figyelmeztetett, hogy le kell állítaniuk a brit gyártást a kormány EV-kkel kapcsolatos megközelítésének bizonytalansága miatt. Wells véleménye szerint az ipar mindig stabilitást és világos politikát vár el, függetlenül attól, hogy vámokról, elektromos autózásról vagy bármely egyéb kérdésről van szó. „Számomra legalábbis ez egy ingatag környezetet jelent” – zárta gondolatait.

