Gazdaság,  Hírek

Környezetvédők bírálják a Tata-változások kezelését

Az Egyesült Királyság klímaváltozási tanácsadói bírálják a Port Talbot-i acélgyár zöldebb acélgyártásra történő átállásának kezelését, amely jelentős munkahelyi veszteségekkel járt. A szakértők szerint a kormányzati minisztereknek jobban kellett volna előre tervezniük és biztosítaniuk, hogy helyben más zöld munkahelyek álljanak rendelkezésre. Az Független Klímaváltozási Bizottság (CCC) legújabb ajánlása szerint Walesnek hogyan kell elérnie a nettó zéró célkitűzést, hangsúlyozva az elektromos járművek, hőszivattyúk és fák ültetésének növelését.

A walesi és az Egyesült Királyság kormánya szerint együtt dolgoznak egy erős vízió kidolgozásán a régió jövőjére vonatkozóan, és a „tiszta energia szuperhatalom küldetésünk” megvalósításán. A Tata Port Talbot-i acélművében 2024-ben több mint 2000 munkahely szűnt meg a magasan képzett acélgyártó gépek leállítása után. Ez a lépés véget vetett a hagyományos acélgyártásnak a helyszínen, mivel a cég naponta több mint 1 millió font veszteséget szenvedett el. A brit kormány 500 millió font támogatást nyújtott, és a Tata most 1,25 milliárd fontot fektet be egy új elektromos ívkemence építésébe, amely 2027-re készül el. Ez a technológia újrahasznosítja a fémhulladékot, de sokkal kevesebb munkavállalót igényel a helyszínen.

A változások drámai hatással lesznek Wales közvetlen szén-dioxid-kibocsátására. A blast kemencéket folyamatosan szénnel táplálták, és azok bezárása több mint felére csökkentette Wales ipari kibocsátását 2022 óta, a CCC szerint. Ugyanakkor a környezetvédők figyelmeztettek arra, hogy a Port Talbot-i helyzet károsíthatja a közvélemény támogatását a klímavédelmi intézkedések iránt, ha az munkahelyek elvesztésével és a nehézipar megszűnésével hozható összefüggésbe.

A CCC jelentésében fontos tanulságokat említ, megjegyezve, hogy a Westminster és Cardiff Bay kormányai jobban felkészülhettek volna a helyzetre. „Az Egyesült Királyság acéliparával kapcsolatos kihívások évek óta nyilvánvalóak, és figyelembe véve ennek a helyszínnek a helyi gazdaságra gyakorolt jelentőségét, egy proaktív és határozott átmeneti tervet kellett volna kidolgozniuk” – érveltek. A brit kormánynak lépéseket kellett volna tennie az ipari áramárak versenyképességének növelésére, és korai, együttműködő tárgyalásokat kellett volna kezdeményeznie a gyár tulajdonosai, a munkavállalók és a közösség között. A walesi kormánynak biztosítania kellett volna, hogy a megfelelő képzési és átképzési programok már a bezárás előtt rendelkezésre álljanak, valamint helyi ipari stratégiát kellett volna kidolgoznia a fűtési szolgáltatások és a lebegő tengeri szélenergia területén történő alternatív foglalkoztatás támogatására.

A bizottság hangsúlyozta, hogy Port Talbot tapasztalatait most fel kell használni az ipari decarbonizáció jövőbeli erőfeszítéseinek irányítására, olyan iparágakat említve, mint a pembroke-i olajfinomítók. Shaun Spencer, egykori acélmunkás, aki ma elektromérnökök képzésével foglalkozik, egyetértett a bizottság megállapításaival. Figyelmeztetett, hogy a „keserűség és neheztelés” érzése nagyon erős a volt kollégái körében. Szerinte ez a megközelítés negatívan hatott a „nettó zéró” eszméjére és a brit és walesi kormányok munkájára, különösen ezen a területen.

Emma Pinchbeck, a CCC vezérigazgatója azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy ami Port Talbotban történt, az „előre látható és megelőzhető” volt, és „nem a legjobb példa” arra, hogyan kellene kinéznie egy zöld átmenetnek. Wales, akárcsak az Egyesült Királyság, jogilag kötelező nettó zéró célt tűzött ki, ami azt jelenti, hogy 2050-re már nem szabad hozzájárulnia a légkörben lévő üvegházhatású gázok összmennyiségéhez. A CCC független tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogy mennyi kibocsátás engedhető meg öt éves időszakokban, amelyeket „szén-dioxid-költségvetéseknek” neveznek, és hogyan érheti el ezt minden egyes brit nemzet.

A legfrissebb ajánlások szerint a Walesnek 73%-kal kell csökkentenie az éves átlagos kibocsátását az 1990-es évhez képest 2031-35 között. A kibocsátás eddig 37%-kal csökkent, és az ország teljesítette az első szén-dioxid-költségvetését 2016-2020 között, főként az áramtermelés átalakulásának köszönhetően, mint például az utolsó működő szénalapú erőmű bezárása Aberthawban. A jövőbeli csökkentések már az életmódunk megváltoztatásán fognak múlni. A CCC 16 „prioritási” ajánlást fogalmazott meg azonnali cselekvésre, például az emberek támogatására a lakások jobb hőszigetelésében és alacsony szén-dioxid-kibocsátású fűtési rendszerek telepítésében, elektromos járművek használatában vagy a tömegközlekedés igénybevételében.

2023-ra Wales útjain a gépjárművek és furgonok egyharmadának elektromosnak kell lennie, és a meglévő házak közel negyedére hőszivattyúra vagy hasonló technológiára lesz szükség. A bizottság azt is kifejtette, hogy a walesi kormánynak támogatnia kell a gazdálkodókat és a vidéki közösségeket, hogy „diverzifikálják bevételeiket” az állattartásról az erdőtelepítés és a tőzeglápok helyreállítása felé. 2022-ben a mezőgazdaság volt a harmadik legnagyobb kibocsátó ágazat Walesben, a kibocsátás 16%-át képviselve. A jelentés előrejelzése szerint az állatok, például a marhák és juhok számának 19%-kal kell csökkennie 2033-ra, a mezőgazdasági politika változása és a csökkent hús- és tejfogyasztás miatt a brit szinten.

A walesi kormány köszönetet mondott a CCC-nek a jelentésért, amelyet most „áttekint” és felhasznál a 4. szén-dioxid-költségvetés szabályozásának kidolgozásához az év végéig. A szóvivő elmondta, hogy együtt dolgoznak a brit kormánnyal, a helyi hatóságokkal és más kulcsszereplőkkel a Tata Steel UK átmeneti testülete keretében, hogy támogassák az érintett egyéneket és vállalkozásokat, valamint egy „erős víziót” dolgozzanak ki a régió jövőjére vonatkozóan. Remélik, hogy ezzel ”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c79ezrvd9neo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük